dimecres, 10 de desembre del 2008

La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina

Al blog de l'assignatura, a l'actualització del divendres 24 d'octubre del 2008, he deixat un comentari, per tal de deixar constància que he realitzat aquesta actualització al blog sobre el mateix tema, ja que em sembla força interessant.


Actualment considero fonamental l’ús dels ordinadors dins l’aula. A totes les escoles, haurien de tenir ordinadors suficients per a poder abastir la demanda de tots alumnes en tot moment necessari. Una bona opció seria tenir, a cada aula, un racó d’informàtica, on hi haguessin ordinadors per a poder realitzar qualsevol activitat necessària en aquell precís moment.

És necessària la incorporació d’ordinadors dins l’aula, per tal d’utilitzar-los com a instrument de joc i treball, aconseguint també, iniciar als alumnes en el coneixement i utilització del llenguatge informàtic. La utilització dels ordinadors a l’aula, també facilita el desenvolupament de la creativitat dels infants, així com la imaginació i el desig de descobrir nous coneixements amb més motivació.

Amb la incorporació dels ordinadors a l’aula, es dona la possibilitat de començar una nova tècnica d’ensenyament-aprenentatge. Una manera molt més dinàmica, i amb la qual s’obtenen molt bons resultats, ja que els infants s’interessen més pel que fan. Gràcies als ordinadors com a suport, es pot escollir entre una amplia llista de programes i activitats educatives, que faciliten la comprensió i la participació en grup. Considero, que mai hauria de substituir un ordinador a un mestre, ja que encara que els ordinadors estiguin programats i també corregeixin les activitats, no tenen sentiments ni emocions, i això és essencial també a l’educació del nen.

Algunes d’aquestes activitats possibles gràcies als ordinadors, per exemple, es podrien realitzar amb el JClic, un programa que hem vist ja a l’assignatura de NTAE, que planteja un seguit d’activitats, on es pot treballar la percepció, la memòria visual, la lògica, etc...

Gràcies als ordinadors, els nens poden practicar tot tipus d’exercicis de les diferents assignatures. Per a llengua, hi ha activitats de llengua, que poden ser des de estudiar els sons elementals, fins a la comprensió lectora, o programes d’ortografia. També hi ha programes que són de coneixement del medi, de coneixements matemàtics (numeració, taules de multiplicar...), activitats dels diferents idiomes,i d’altres, que van molt bé per als nens amb dificultats que són les activitats anomenades activitats d’enriquiment intel·lectual, on han d’associar parelles iguals, alguns objectes amb les seves ombres, etc...

També, amb la incorporació dels ordinadors a l’aula, les explicacions del mestre poden ser molt més completes, ja que no només disposen de la informació que té el professor, sinó que també es poden documentar gràcies als ordinadors, buscant a pàgines com google, youtube, edu3.cat.... i així poder completar la informació donada, amb imatges ,videos i altres dades que es considerin importants.

Per tant, des del meu punt de vista, la incorporació dels ordinadors és essencial. Actualment, això no és així a moltes aules, però estic segura que ja actualment, està canviant aquesta situació, i en un futur, tota aula ben preparada, disposarà d’ordinadors per a la millora a la participació i realització de les diverses matèries.


Per últim, posaré una fotografia que vaig veure l'altre dia que em va fer molta gràcia, ja que representa d'una manera irònica, l'actualitat dins les aules, i també a la vida diària. Aquesta fotografia mostra la gran evolució que han sofert les noves tecnologies, i la gran influència que han tingut aquestes sobre les persones:


Per si no es veu clar, el text de la imatge diu el següent:

Y...Es un poco incómodo, pero es la única forma de que los chicos nos presten algo de atención durante la clase...